دوشنبه ٥ اسفند ۱۳۸٧

 

اصولگرایان و پدیده ای به نام احمدی نژاد

روزنامه اعتماد ملی صفحه 16

نویسنده: امیر محبیان


  ظهور احمدی نژاد در بالاترین سطح مدیریت اجرایی نه تنها اصلاح طلبان بلکه اصولگرایان را نیز به شگفتی واداشت. این صعود ناگهانی را بعضی ها حاصل زدوبندهای پشت پرده دانستند که مبتنی بر توطئه انگاری های بی سند یا ساده سازی های کاهش دهنده فشارهای روانی ناشی از شکست بود. ولی این امر را بعضی ها به هنر احمدی نژاد و زیرکی او در شناخت صحنه سیاسی انتخابات و فضای دوقطبی پدید آمده منسوب می کنند که نگارنده در زمره آنان است. احمدی نژاد در هر حال حداقل در دور نخست انتخابات 84 بدون حمایت مستقیم تشکل های اصولگرا، رقبای داخلی خود را شکست داد ولی نمی توان منکر شد که حمایت اصولگرایان از برنامه ها و کارکردهای احمدی نژاد در دوران شهرداری او در چهره شدن وی نقش داشته است. اما در دور دوم در برابر هاشمی رفسنجانی تردیدی نیست که بخش مهمی از 12 میلیون رای اضافی احمدی نژاد مرهون تشکل های اصولگرا بود ولی هیچ کدام اینها احمدی نژاد را وانداشته است تا نسبت به تشکل های اصولگرا احساس دین کند

   در تبیین رابطه اصولگرایان و احمدی نژاد نکات زیر را باید دانست:
    1- اصولگرایان تحرک بالاو سفرهای استانی احمدی نژاد و پر کردن شکاف حاکمیت و مردم توسط وی را تحسین می کنند.
    2- احیای گفتمان انقلابی و دینی توسط احمدی نژاد از نظر اصولگرایان ارزشمند است.
    3- تاکید احمدی نژاد بر گفتمان عدالت و ساده زیستی او را ارج می نهند.
    4- مواضع مستحکم او را در سیاست خارجی و بحث های هسته ای مفید می دانند.
    
    اما در عین حال طیف هایی از اصولگرایان انتقادات زیر را نسبت به احمدی نژاد دارند:
    1- تعویض سریع وزرا را هر چند از جهاتی دارای منافعی دانسته ولی ضرر آن را بیشتر می دانند؛ به ویژه تعویض وزرای ریشه داری که جانشینان لایق تری نیافتند.
    2- میان اصولگرایان در مورد کارشناسی بودن برنامه ها و لوایح دولت بحث است؛ دولتی ها از کار کارشناسی جدی سخن می رانند و مجلسی ها بر نقاط ضعف انگشت می گذارند.
    3- نسبت به بعضی از مواضع اتخاذ شده توسط افرادی در دولت به ویژه در مورد صهیونیسم و... انتقاد جدی هست. شاید دولت آنها را دلسوزانی می داند که با فضاسازی، فشارهایی را از دوش دولت برداشتند ولی اصولگرایان پرداختن هزینه زیاد بابت بعضی از این افراد را غیرعاقلانه می دانند به ویژه اگر منجر به مخالفت با نظر روحانیتی شود که دارای جایگاه ویژه در نزد اصولگرایان هستند.
    4- سرعت بالای دولت به ویژه شخص احمدی نژاد در اقدامات سیاسی و اقتصادی هرچند از جهاتی مایه شادی است ولی افراد نه چندان کمی هم هستند که معتقدند سرعت خیلی بالادر کارهای استراتژیک ممکن است کم دقتی به همراه داشته و هزینه های کلان تولید کند.
    5- اصولگرایان معتقدند چتر دولت نهم نه تنها همه نیروهای دلسوز انقلاب در دو جبهه را بلکه حتی نیروهای صادق اصولگرا را نیز پوشش نمی دهد. دولت معتقد است به مردم متعهد هستیم و نه گروه های سیاسی ولی اصولگرا و اصولگرایان این خواست خود را معرفی نیروی نخبه و کمک به دولت می دانند و نه سهم خواهی.
        
    اما در انتخابات:
    1- برای اصولگرایان مهم است که رئیس جمهور آتی اصولگرا باشد.
    2- رئیس جمهور دهم غیراصولگرا نباشد، به ویژه در برابر آقای خاتمی (بیشتر به خاطر بعضی تندروهای به ظاهر حامی که هشت سال تنش آفریدند) صف بندی دارند.
    3- کارآمدی و مقبولیت مردمی (توان رای آوری) کاندیدای اصولگرا اهمیت زیادی دارد.
    4- نظرات او منطبق با نظر اجماعی اصولگرایان بوده و حداقل کمترین تعارض را با اجماع آنها داشته باشد.
    5- مقوم نکات مثبت احمدی نژاد و فاقد نقاط مورد انتقاد او باشد.
      
    پس:
    1- اگر احمدی نژاد بتواند انعطافی مناسب از خود نشان داده و انعطاف او انتخاباتی دیده نشود گزینه بسیار خوبی است.
    2- ولی اگر احمدی نژاد نتواند نظر همه اصولگرایان را جلب کند و امکان ریزش رای او باشد چه بهتر که آرای ریزش شده در اختیار یک اصولگرای دیگر قرار گیرد تا یک دوم خردادی.
    3- اگر احمدی نژاد در دور نخست پیروز انتخابات بود که هدف حاصل است ولی اگر انتخابات به دور دوم کشیده شد اولابهتر است رقیب او یک اصولگرا باشد تا هر کس پیروز شد اصولگرا باشد والارقابت احمدی نژاد با کروبی بهتر از میرحسین و رقابت با میرحسین موسوی (ولو امید رای بیشتری نسبت به خاتمی داشته باشد) بهتر از خاتمی است.

دروغ که کنتور نمی اندازد اما توهین به شعور مردم چی؟!

روزنامه کیهان  صفحه 2

  افراطیون مدعی اصلاحات به خاطر تنگ شدن عرصه بر آنها از سوی افکارعمومی، به اهانت های صریح علیه مردم روی آورده اند. در این زمینه فعالان و سایت های وابسته به این جریان مدعی شدند اجتماع باشکوه و کم نظیر مردم انقلابی یزد در استقبال از رئیس جمهور و دولت خدمتگزار به خاطر این بوده که اعلام شده در محل مراسم ناهار توزیع می کنند! مشابه این توهین را چند سال پیش رجبعلی مزروعی در مجلس ششم مرتکب شده و ادعا کرده بود اگر مرگ موش هم مجانی توزیع شود مردم برای آن صف می کشند! گفتنی است اینگونه ادعاها را در سال های اولیه انقلاب، رادیو اسرائیل مطرح می کرد که بعداز مدتی به ناکارآمدی آن پی برد و امروزه مدعیان اصلاحات ترفند دست چندم صهیونیست ها را در دست گرفته اند.
    در توهین دیگر به شعور مردم، حمیدرضا جلایی پور عضو مرکزیت حزب مشارکت و مدیرمسئول نشریه توقیف شده جامعه، به فرافکنی بی اعتمادی مردم نسبت به افراطیون مدعی اصلاحات پرداخت و مدعی شد 78 درصد مردم به هم اعتماد ندارند و جامعه به دروغ رسمی در سطوح بالارسیده است.
    احتمالامنظور وی بی اعتمادی 78-بلکه 87- درصد مردم به افراطیون است که عملاً به باورها و نیازها و مطالبات مشروع مردم دهن کجی کرده و نسبت به اعتماد و رای آنها خیانت روا داشتند.
    روزنامه تحت مدیریت جلایی پور به خاطر نشر اکاذیب در سال 77 توقیف شد اما جلایی پور در دادگاه ادعا کرد ما مسئول صدق و کذب مطالب نیستیم! وزیر ارشاد دولت اصلاحات در واکنش به توقیف روزنامه مذکور، ضمن اینکه آنها را «حامیان گروهک نهضت آزادی و برخی گروهک های سلطنت طلب» خواند که «از بوستان آزادی سوء استفاده می کنند» تاکید کرد توقیف روزنامه یاد شده، کفاره مستی های بی حساب سردبیر آن، شمس الواعظین است.

 

منشور کوروش پس از 37 سال به ایران می آید

روزنامه اعتماد  صفحه 1

  منشور کوروش که نخستین منشور حقوق بشر جهان است، اردیبهشت سال آینده خورشیدی برای نمایش دوباره در ایران از موزه بریتانیا به تهران منتقل می شود.به گزارش بی بی سی، به گفته مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، این منشور به مدت چند ماه در موزه ملی ایران به نمایش درخواهد آمد.منشور کوروش کبیر در بخش ایران باستان در موزه بریتانیا نگهداری می شود اما اخیراً در جریان برگزاری نمایشگاه تمدن بابل در این موزه، منشور کوروش در کنار مجموعه آثار این نمایشگاه پربازدیدکننده به نمایش درآمده است.لوح کوروش تنها یک بار در سال 1350 برای نمایش در ایران از موزه بریتا نیا خارج شد. آن زمان یعنی در سال 1350 خورشیدی، منشور را پنج هزار پوند بیمه کردند و شیء یادشده تنها به مدت 10 روز در ایران و در موزه برج آزادی تهران به نمایش درآمد.یک کپی از منشور کوروش به عنوان کهن ترین فرمان شناخته شده تفاهم و همزیستی ملت ها در ساختمان سازمان ملل متحد در نیویورک نگهداری می شود. این استوانه در فضای بین تالار اصلی شورای امنیت و تالار قیمومت قرار دارد.در جریان برگزاری نمایشگاه «امپراتوری فراموش شده: جهان هخامنشی» در دی ماه سال 1383 اعلام شده موزه بریتانیا منشور کوروش را در مقابل بیش از 50 شیء تاریخی که برای نمایشگاه جهان هخامنشی از موزه ملی ایران امانت گرفته بود، به ایران امانت می دهد.استوانه کوروش در سال 1285 خورشیدی توسط هرمز رسام، باستان شناس بریتانیایی الاصل آسوری تبار، در معبد بزرگ اًسîـگیلîـه (نیایشگاه مîـردوک، خدای بزرگ بابلی) در شهر باستانی بـابـل در بین النهرین کشف شد.این استوانه 23 سانتی متر طول و 11 سانتی متر عرض دارد و دورتادور آن در حدود 40 خط به زبان آکادی و به خط میخی بابلی نوشته شده است.گمان نخستین باستان شناسان این بود که این لوح توسط یکی از پادشاهان بابلی نگاشته شده است اما پس از بررسی خط شناسان مشخص شد این استوانه در سال 538 پیش از میلاد هنگام ورود سپاه ایران به بابل و فتح این شهر به فرمان کوروش کبیر آغازگر سلسله هخامنشیان نوشته شده است. ترجمه و انتشار متن این استوانه گلی نشان داد آنچه از خاک بابل کشف شد، «نخستین منشور جهانی حقوق بشر» است. به همین مناسبت در سال 1348 در گردهمایی حقوقدانان سراسر جهان که در کنار آرامگاه کوروش برگزار شد، او را نخستین بنیانگذار حقوق بشر نامیدند. استوانه کوروش به شدت آسیب دیده است، بسیاری از سطرهای آن از بین رفته یا بر اثر فرسودگی بیش از اندازه قابل خواندن نیست.نوشته های بخش های آسیب دیده را تنها با توجه به اندازه فضای خالی و برخی حروف باقی مانده در آن می توان تا حدودی بازسازی کرد که در این بازسازی احتمال اشتباه هایی وجود دارد. علاوه بر این آنجا که در خوانش و ترجمه نوشته های بابلی، هنوز اتفاق نظر وجود ندارد، متن منشور کوروش در ترجمه های گوناگون تفاوت دارد. با این وجود محتوای اصلی آن که دربردارنده احترام به اقوام و ادیان و مذاهب گوناگون است، از سوی همه باستان شناسان تایید می شود.بر اساس نوشته های این منشور، کوروش کبیر پس از تسخیر بابل، در این شهر تاجگذاری کرد و اعلام عفو عمومی داد.کوروش برای جلب نظر مردم بین النهرین، مردوک که کهن ترین خدای بابل بود را به رسمیت شناخت.او بر اساس اسناد تاریخی در جریان فتح بابل هیچ گروه انسانی را به بردگی نگرفت و سپاهیانش را از تجاوز به مال و جان رعایا بازداشت. کوروش تمامی کسانی را که به اسارت به بابل آورده شده بودند،گرد هم آورد و منزلگاه آنها را به ایشان بازگرداند. کوروش همچنین قوم یهود را نیز از اسارت در بابل آزاد کرد.به فرمان کوروش، شرح وقایع و دستورات وی روی یک لوح استوانه یی سفالین نگاشته شد و به عنوان سنگ بنای یادبودی در پایه های شهر بابل قرار گرفت.

 

با حضور هنرمندان پیکر مهری مهر نیا راهی آرامگاه ابدی شد

روزنامه آفتاب یزد  صفحه 7

  مراسم تشییع پیکر زنده یاد "مهری مهر نیا" صبح دیروز با حضور جمع کثیری از هنرمندان در خانه سینما برگزارشد. به گزارش فارس، در این مراسم، داریوش اسدزاده در سخنان کوتاهی اظهار داشت: متاسفم که این سوگواری را شاهد هستم و ازطرف پیشکسوتان و اهالی سینما با این هنرمند وداع می کنم. وی با اشاره به زندگی هنری این بازیگر فقید، ادامه داد: وی در تهران به دنیا آمد و در سال 1322 برای تعلیم موسیقی نزد استاد موید رفت و در سال 1326 وارد تئاتر شد و بعد به کار حرفه ای در سینما مشغول شد. بازیگری را از وزارت فرهنگ و هنر وقت آغاز کرد و موفق شد به درجه دکترای بازیگری دست پیدا کند و در سال 1364 توانست لوح زرین جشنواره فیلم فجر را برای فیلم "تنوره دیو" به عنوان بهترین بازیگر نقش دوم زن دریافت کند.در پایان مراسم، شعری درباره مهری مهرنیا خوانده شد و با قرائت فاتحه، پیکر وی روی دوش هنرمندان تشییع شد تا در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شود.